Incydent z przesyłką – kto ponosi odpowiedzialność
PROBLEM Zespół Orzekania o Niepełnosprawności wysłał decyzję klientowi Pocztą Polską za potwierdzeniem odbioru. Do nadawcy nie wróciła zwrotka. Klient twierdzi, że nie otrzymał decyzji i zwrócił się o duplikat. Poczta utrzymuje, iż zapisane jest w systemie, że przesyłkę dostarczyła i w związku z COVID-19 klient nie musiał osobiście podpisywać zwrotki, mógł potwierdzić listonosz. Jednak ZON nie otrzymał zwrotki, dwa razy reklamował sprawę i dalej nic. Czy w takim przypadku naruszenie powinien zgłosić ZON, czy Poczta, która nie ma dowodu na dostarczenie poza zapisem w systemie?
Dostawca usług cyfrowych – kto to taki oraz jakie ma obowiązki
Jakiś czas temu Unia Europejska postanowiła zwiększyć poziom cyberbezpieczeństwa na terenie państw członkowskich. W tym celu przygotowała dwa akty prawne dotyczące tej tematyki – tzw. Cybersecurity Act oraz dyrektywę NIS, czyli dyrektywę w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii Europejskiej. Na tej podstawie w krajowych przepisach wyróżnia się tzw. dostawców usług cyfrowych.