Złe i dobre praktyki w komunikacji z podmiotami danych
Znamy już podstawowe zasady dotyczące komunikacji między administratorem danych i obywatelem. Wiemy, czemu tak istotne jest, aby była ona w prawidłowy sposób prowadzona. Teraz poznajmy kilka przykładów, na postawie których sprawdzimy, które stosowane powszechnie rozwiązania są właściwe, a które wymagają modyfikacji.
Zastosowanie zasady przejrzystości w praktyce – przykłady
ADO powinien przewidzieć procedury ułatwiające osobie, której dane dotyczą, wykonywanie praw przysługujących jej na mocy RODO. Sprawdź, jak mogą wyglądać dokumenty zgodne z zasadą przejrzystości.
Wzór klauzuli informacyjnej w przypadku zbierania danych od osoby, której dane dotyczą
Sprawdź, jak prawidłowo przygotować klauzulę informacyjną, tak aby była ona przejrzysta i czytelna. Poniżej przedstawiony jest wzór dotyczący zbierania danych od osoby, której dane dotyczą. Oczywiście może ona być zmodyfikowana w zależności od potrzeb.
Wzór klauzuli informacyjnej w przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą
Zapoznaj się ze wzorem kolejnej klauzuli informacyjnej, która odnosi się do przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą. Wykorzystaj ten dokument i miej pewność, że został on prawidłowo przygotowany.
Obowiązek informacyjny przy pierwszej czynności skierowanej do strony
Organ administracji publicznej, na co wskazuje wprost art. 2a Kodeksu postępowania administracyjnego, musi spełnić obowiązek informacyjny. Jeżeli dane osobowe osoby, której dane dotyczą, zbierane są od tej osoby, administrator podczas pozyskiwania danych osobowych podaje jej niezbędne informacje. Sprawdź, jakie.
Nie przesadzaj z zakresem udostępnianych danych
Przejawem przetwarzania danych osobowych jest także ich udostępnianie, w tym również w pismach kierowanych do stron postępowania administracyjnego. Zakres udostępnianych danych powinien być zgodny z regułą minimalizacji danych z art. 5 ust. 1 lit. c RODO.