Złe i dobre praktyki w komunikacji z podmiotami danych

Znamy już podstawowe zasady dotyczące komunikacji między administratorem danych i obywatelem. Wiemy, czemu tak istotne jest, aby była ona w prawidłowy sposób prowadzona. Teraz poznajmy kilka przykładów, na postawie których sprawdzimy, które stosowane powszechnie rozwiązania są właściwe, a które wymagają modyfikacji.

Zastosowanie zasady przejrzystości w praktyce – przykłady

ADO powinien przewidzieć procedury ułatwiające osobie, której dane dotyczą, wykonywanie praw przysługujących jej na mocy RODO. Sprawdź, jak mogą wyglądać dokumenty zgodne z zasadą przejrzystości.

Wzór klauzuli informacyjnej w przypadku zbierania danych od osoby, której dane dotyczą

Sprawdź, jak prawidłowo przygotować klauzulę informacyjną, tak aby była ona przejrzysta i czytelna. Poniżej przedstawiony jest wzór dotyczący zbierania danych od osoby, której dane dotyczą. Oczywiście może ona być zmodyfikowana w zależności od potrzeb.

Wzór klauzuli informacyjnej w przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą

Zapoznaj się ze wzorem kolejnej klauzuli informacyjnej, która odnosi się do przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą. Wykorzystaj ten dokument i miej pewność, że został on prawidłowo przygotowany.

Obowiązek informacyjny przy pierwszej czynności skierowanej do strony

Organ administracji publicznej, na co wskazuje wprost art. 2a Kodeksu postępowania administracyjnego, musi spełnić obowiązek informacyjny. Jeżeli dane osobowe osoby, której dane dotyczą, zbierane są od tej osoby, administrator podczas pozyskiwania danych osobowych podaje jej niezbędne informacje. Sprawdź, jakie.

Nie przesadzaj z zakresem udostępnianych danych

Przejawem przetwarzania danych osobowych jest także ich udostępnianie, w tym również w pismach kierowanych do stron postępowania administracyjnego. Zakres udostępnianych danych powinien być zgodny z regułą minimalizacji danych z art. 5 ust. 1 lit. c RODO.