Poznaj wytyczne dotyczące przetwarzania danych w ZFŚS
Pracodawca w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przetwarza dane osobowe zarówno pracowników, jak i np. członków ich rodziny czy emerytów i rencistów. Zakres tych danych jest znaczny, a nad ich bezpieczeństwem czuwa administrator. Sprawdź, jakie dokładnie obowiązki ma ADO.
Jakie dokumenty i do kiedy należy publikować w BIP
PROBLEM W ostatnim czasie odnotowaliśmy wzrost liczby wniosków o udzielenie informacji publicznej oraz petycji kierowanych do naszego urzędu przez obywateli. Mamy jednak wątpliwości, czy takie wnioski i petycje, a także odpowiedzi na nie umieszczać należy w BIP, a jeżeli tak – czy wówczas anonimizować dane osób prywatnych oraz jak długo takie informacje upubliczniać?
Instrukcja zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych
Administrator danych osobowych nie ma obowiązku przygotowania instrukcji zarządzania systemem informatycznym, w którym są przetwarzane dane osobowe. Przy czym warto jednak pokusić się o sporządzenie takiego dokumentu, chociażby ze względu na większe bezpieczeństwo dla podmiotu. Sprawdź najważniejsze zapisy, jakie mogą znaleźć się we wzorcowej instrukcji zarządzania systemem IT.
Czy zewnętrznemu inspektorowi też trzeba powierzyć dane
PROBLEM W naszej jednostce IOD jest pracownikiem jednostki zwierzchniej i pełni na polecenie swojego pracodawcy funkcje IOD w jednostkach podległych, które mają oddzielnych administratorw danych osobowych. IOD nie jest pracownikiem tych jednostek ani nie ma żadnej umowy zawartej z tymi jednostkami. Tym samym nie ma on upoważnienia do przetwarzania danych osobowych wydanego przez każdego z administratorów podległych jednostek. Czy należy zawrzeć z nim umowę powierzenia? Jakie zapisy powinny znaleźć się w umowie?
Od lipca 2022 obowiązywać będzie nowy rejestr umów publicznych
Począwszy od 1 lipca 2022 r., podmioty z sektora finansów publicznych będą musiały zgłaszać zawierane umowy do ogólnodostępnego rejestru prowadzonego przez ministra finansów. Sprawdzamy, kto będzie musiał dokonywać takich zgłoszeń i w jakim zakresie.
Czy należy anonimizować dane osobowe w księgach wieczystych
PROBLEM Pracownik urzędu gminy ma do wysłania wniosek przez generator do urzędu marszałkowskiego. Jednym z załączników są dwie księgi wieczyste. W wytycznych do wniosku jest zapis o zanimizowaniu ewentualnych danych osób fizycznych. Czy w takim przypadku informacje ujawniane w księgach wieczystych stanowiące dane osobowe muszą zostać zanimizowane?