Zasady udostępniania informacji publicznej w 4 krokach

Każdy obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Pytanie jednak powstaje, jak podmioty publiczne mogą realizować to prawo. Sprawdź krok po kroku reguły.

Wykaz odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych

RODO nakłada na administratora danych osobowych obowiązek zabezpieczenia danych osobowych przetwarzanych w jego jednostce publicznej. W tym celu musi zapewnić odpowiednie środki techniczne oraz organizacyjne. Sprawdź, jak przygotować dokumentację zawierającą wykaz takich środków. 

Rejestr odbiorców danych

RODO nakłada na ADO szereg obowiązków. Dotyczą one m.in. prowadzenia odpowiedniej dokumentacji, dzięki której administrator ma możliwość wykazania, że podjął wszelkie niezbędne czynności wynikające z przepisów, a potem je zastosował. Jednym z takich dokumentów jest rejestr odbiorców danych. Poniższy wzór możesz zastosować w Twojej jednostce. 

Lista kontrolna: Obowiązek informacyjny wobec osób, których dane nie są zbierane bezpośrednio

Niekiedy zdarza się, że dane osobowe są pozyskiwane nie bezpośrednio od osoby, której one dotyczą, tylko z innych źródeł, np. publicznych rejestrów. Czy wiesz, jak wówczas należy spełnić obowiązek informacyjny wynikający z RODO? Poniższa lista kontrolna pomoże Ci zweryfikować niezbędne czynności.